Anekdoter

lördag, juni 17, 2006

Den cyklande skivförsäljaren

Idag påmindes jag om en episod i mitt liv. På mitt jobb har vi något som kallas
Fredagskvarten. En stund som fungerar som en paus i arbetet, men också en möjlight att njuta av musik. Och andras smak. Fredagsvarten vandrar runt på alla som jobbar i Playground. Den som spelar får spela något helt fritt. Favoriter, koncept, tokigheter, vad som helst. Och så blir det en bra avrundning av veckan. En slags sista samling före helgen. Idag spelad jag själv och denna gång faktiskt några skivor jag själv gett ut. Det blev så, för flera hade önskat att få höra Karl Kanga. Och på skivorna stod det: Distribution Plattlangarna. Och detta får bli dagens anekdot:

Under de första åren jag jobbade på Amalthea fick man göra allting själv. Packa, sälja, göra avtal, sitta i studio, vara med artisterna på promo och turné, ja allting. Det var en bra skola.
Och bl a så sålde vi våra skivor själv till skivaffärer. I början enbart i Malmö. Men på den tiden fanns det massor av skivaffärer. Jag tror vi hade ca 20 skivaffärer enbart i Malmö, kanske t o m fler. Bl a fanns det 6 st Åhléns varuhus!!! Och samtliga hade skivavdelningar som beställde skivor.
Då satt jag och ringde butiker på förmiddagen. Tog orders. Sen hade jag lagret bredvid skrivbordet , i samma rum. Samtliga skivor. Och efter lunch packade jag orderna i en stor låda. Satte lådan på pakethållaren på cykeln och gav mig av. Helt enkelr cyklade ut skivorna till butik. Vilka tider!! Tänka sig. Och det är ändå inte hedenhös eller medeltiden, utan på 80-talet.
Lite problem var det när det kom beställningar från Limhamnsbutikerna (fanns 2 där)
eller Oxie. Då fick man köra bil. Men annars var det cykelleverans.
Och fakturan gjorde jag själv. Både faktura och följesedel. Allt lades i lådan.
Butiken skrev på och fick fakturan i hand. Ibland fick vissa betala kontant, annars blev det inga skivor.
Ska avsluta med en liten historia om just detta fenomen:

Det fanns en skivaffär som hette Record Store. Låg vid Södertull. Gammal affär, trevlig snubbe som hade den, men han skötte den dåligt. Och han hade ständigt problem med ekonomin. Men han höll ut i många år.
Men när jag kom till honom för att lämna hans order,%2

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home