Anekdoter

lördag, juni 17, 2006

Hultsfredsfestivalen 1994

Idag läste jag i tidningen om Hultsfred och dansbandet Torgny Melins.
Jag känner faktiskt inte till dem närmare. Men de fick enormt bra omdöme i SDS.
Måste kolla in det bandet. Dessutom mitt förnamn i namnet, det är ju ovanligt.

Det får mig att minnas Hultsfred 1994 ( tror jag det är, är lite osäker, det kan ha varit 1996 också) då Sven Ingvars spelade där. Det var en av de mest corny, bisarra och scizofrena konsertupplevelser jag haft, samtidigt också en av de allra bästa.
Jag har växt upp med Sven Ingvars. Kunde alla låtar och alla texter. Inte för att jag gillat dem, utan för att det ingick i ens allmänbildning. Ingen kunde undgå
Sven Ingvars. Sen representerar dem ju första generationens dansband och svensktoppsband. Fast lite bättre, lite mer kvalité, lite mer känsla och en liten portion rock.
Plötsligt blir de headliners på Hultsfred. Sensation. Nästa obegripligt. Men det är ingenting jämfört med vad konserten skulle bli.
Sen lördag kväll, en varm sommarnatt kommer bandet in. Den största spelning de någonsin gjort. Drömmarna har mötts: Hultsfred har i åratal velat boka bandet, och Sve Ingvars högsta önskan var just att få stå på Hultsfreds stora scen.
Sagt och gjort , spelar de alla sina hits i tämligen ösiga versioner. 20 000 människor sjunger med. Alla kan texterna. Det har aldrig hänt förr. Inte ens det mest kända internationella band kan uppnå en så total kunskap från publiken om sina låtar.
Konserten utvecklar sig till en total klimax för människor mllan 20 och 40 som på ett eller annat sätt har något förhållande till Sven Ingvars.
Oavsett vad jag tycker om bandet är det en av mina största konsertupplevelser.
Sven Ingvars själv säger att det är deras största och roligaste framträdande någonsin. Bandet fyller 50 år i år, så det uttalandet säger ju något.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home