Anekdoter

onsdag, juni 21, 2006

En bil betyder så mycket...

Det finns en låt med texten "Ett brev betyder så mycket, mycket mer än du tror..."
Det fick mig att tänka på nåt helt annat just i detta ögonblick.
Min far var under senare delen av sitt yrkesverksamma liv VD för en speditionsfirma.
När jag växte upp så hade han alltid riktiga skräpbilar. Rishögar. Den ena avlöste den andra. Plötsligt en dag sa han att styrelsen i företaget tyckte att VD måste köra
en bättre bil. Så firma köpte honom en bil. En ganska fin bil. Plötsligt var det andra tider.
Jag har alltid kört skrotbilar själv. I alla år. Det har inte Tina, som alltid hållit hög nivå. Men inte jag. När jag för några år sedan hade besök av mina ägare i Malmö tyckte de att det var förfärligt att se vilken bil jag åkte omkring i.
För ett drygt år sedan var det på tal att jag skulle få högre lön. Jag har bara fått löneökning en gång av min styrelse. Men styrelsen sa nej. Nu har jag ingen direkt dålig lön, men inte så bra i förhållande till hur mycket jag jobbar. Men styrelsen beslöt istället att jag skulle få en ny bil. Som är min fast firman står för den.
Så det blev istället för löneökning.
Så nu kör jag också fin bil.
Precis som min far.
Det sägs att jag är precis som min far, att allt går igen och att jag t o m mentalt bär honom i mig. Det kan ligga något i det.
Men i vart fall : "En bil betyder så mycket..." för vissa.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home