Anekdoter

fredag, juni 23, 2006

Florida eller Malmö?

För någr år sedan var jag och min familj på rundresa i USA, bl a i Florida.
En kväll bestämde vi oss för att bara köra runt i några enormt rika villakvarter. Låter konstigt att skriva "villakvarter eftersom den större delen av all bebyggelse i USA är låghus och egnahemshus, så fort man kommer utanför centrum av städerna.
Nåväl, vi åkte omkring i ett område där det bara bodde rika människor. Och vi trodde knappt vad våra ögon såg. Den ena villan av största lyx efter den andra. Villa är ett snällt ord. Palats, slott, herrgård etc passar bättre. Och trädgårdar så påkostade, vackra, överskötta. En värld av lyx. Det riktigt luktade pengar.
För några dagar sedan skulle jag köra Manfred till hans nya flickvän. Hon bor i ett hus nere vid Ribersborg. Närmare bestämt i Fridhemstaden fast nära havet. Inte långt från Potatisåkern. Sagt och gjort. Efter att jag lämnat honom körde jag tillbaka in mot Malmö centrum, men irrade omkring lite i detta område. Jag kan inte alls Fridhemstaden och Friluftstaden och är mycket sällan här. Körde fel, kom in på enkelriktade gator m m och gav mig själv en liten sightseeing. När jag nu körde omkring här så möttes jag av en syn som starkt påminner om det jag såg i Florida. Palats, enorma lyxvillor, planteringsanläggningar. Alldeles otroligt att det finns ett område i Malmö med så rika människor. Och om man inte kommer in i detta område vet man inte att det finns. Man måste djupt in för att verkligen få se vad detta är.
Tänk att det finns ett sådant område. I folkmun i Malmö talas ofta om Bellevue eller Bunkeflostrand som områden för människor med pengar, flärd och lyx. Må så vara, men ett besök i Fridhemstaden visar upp nåt helt annat! Florida eller Malmö?

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home