Anekdoter

tisdag, juni 27, 2006

Bortgörelse backstage

För många människor är backstage nånting åtråvärt, en dröm att få träffa artister backstage.
Jag har haft "förmånen" att få göra detta under många år. För mig är det i 9 fall av 10 pinsamt, jobbigt och direkt påfrestande. Man känner att man tränger sig på, man vet inte om man är välkommen. Här stpr halvnakna människor på väg att ladda eller varva ner.
Många gånger känner man inte artisterna. Vad ska man säga? Vad ska man tala om?
Och ofta kommer man i backstagelogen och plötsligt är jag i centrum? Alla tittar på en.
Jag är ingen backstage fan.
För en del år sedan skulle jag gå backstage innan en konsert. Det gällde bluesartisten Duke Robillard. Han visste vem jag var och att jag skulle komma. Men jag hade aldrig träffat honom. Jag gick in. Men så kunde jag inte so honom utan bara en massa andra människor. Jag gick fram och frågade , lite försynt och med mitt dåliga självförtroende: "Var är Duke Robillard?" Mannen tittade på mig och svarade:
"Det är jag".
Ridå! Rullgardin! Bortgjord. Kände inte ens igen min artist.
Men han hade skaffat mustasch sedan pressbilden togs. Och såg väldigt annorlunda ut.
Ibland är skillnaden stor mellan fotot och verkligheten.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home